Tuesday, March 2, 2010

wElcome!!


Alhamdulillah itulah sebaik2 ucapan apabila saya mendengar berita gembira yang my sis dah selamat melahirkan anak sulungnya, muhd aQeel raFael. Saya dengar dari jauh tak dapat nak melihat si comel tu, sedihnya.Walaupun aqeel ni anak sedara saya yang ke sebelas tapi perasaan tue tetap sama. Anak buah saya yg 1st sy tak ingt mcm mana perasaan coz time tu saya masih budak kecik yang comot. Aqeel lahir pada 12 feb 2010, awal daripada due yang sepatutnya. Aqeel ni dia dapat rasa agaknye apa yg saya rasa, saya mintak dia keluar awal klu boleh 11feb tu sebabnya hari tu my besday! so nanti adalah partner nak celebrate besday,hiihi. tapi dia keluar 12hb lewat ckit, tak pelah saya anggap dia sebagai hadiah besday utk saya. Dapat anak buah yang c0mey!.

comelkan dia...geram!

Ya Allah seronok betul bila diberi nikmat anak ni, saya dapat tengok kegembiraan kat muka akak2 n abg saya. Betapa bernilainya nikmat yang satu ni buat kita semua. Anak-anak merupakan anugerah serta rezeki kurniaan Allah bagi penyeri sesebuah keluarga yang memang secara fitrahnya berhajat dan sentiasa mengharapkan kurniaan ini. Apabila dah masuk alam menjadi ummi n abi ni, so bertambahlah amanah. Kita kenalah belajar menghargai nilai kurniaan Allah ni dengan menjalankan tanggungjawab dan peranan dengan sebaiknya, firman Allah didalam Al-Quran :-


"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan"( Surah at Tahrim : 6 )


MasyaAllah besarnya tanggungjawab ni , buat saya rasa takut nak melangkah ke alam rumahtangga. Tapi bila saya tengok kemanisannya bila kita dapat mengandung,melahirkan, membesarkan n mendidik anak ni, saya rasa sangat2 hebat pengalaman itu n saya mesti lalui. Kredit buat kak wati, kak lela, kak wawa, kak sema n kak mira! korang memang hebat. Tapi yang paling hebat of coz la my mum 'cik ziZah' sebab dari dialah lahir manusia2 hebat tadi. Mak u r so Amazing!!!thanks:).

Untuk menjadi seorang ibu bukanlah sesuatu yang mudah, kita kena lengkapkan diri dengan sebaik2nya( sy ckp mcm dah pernh lalui je..hehe), saya belajar semua ni dari manusia yang ada disekeliling saya. Melihat kerenah anak2 sedara saya yang selalu buat akak2 saya naik angin tapi saya tahu naik angin tu sebab tanda sayang. Mana taknya masing2 ada perangai tersendiri, ada je kelebihan2 pelik untuk buat huru hara. Agaknya macam mana la keadaan mak saya masa besarkan budak nakal macam saya ni dulu , mesti selalu buat kerenah. Sorry mak!.

Kita bila dah bergelar ibu, automatik kita akan jadi guru buat anak2 n anak2 akan jadikan kita sebagai contoh buat dia kire idola dia la. So kenalah perkemaskan diri dengan akhlak yang baik, nilai2 positif supaya kita dapat membentuk anak soleh.

Pendidikan buat anak2 sangat2 penting coz dari situlah akan lahir muslim yang hebat, sebab tu Imam Ghazali menekankan pendidikan anak itu haruslah bermula sejak 20tahun sebelum kelahirannya. Apa maksudnya ye? mesti orang tertanya2, macam mana nak didik klu tak lahir lagi? itu bukan pointnyela. Pointnye Imam Ghazali nak bg kita sedar pentingnya mengislah diri sebelum memikul tanggungjawab Allah menjadi ibubapa. Atau fikrah lainnya untuk ibubapa mendidik anak2 mereka dengan akhlak Islam seawal kelahiran agar pembentukan, pembesaran dan peribadi mereka akan melahirkan ibubapa yang mampu menjadi contoh teladan terbaik kepada anak2 mendatang, Subhanallah!.

Tapi kenapa perlu seawal 20tahun? sebabnya kita kena sedar akhlak ni bukanlah nilaian yang mampu dilakonkan. Ianya satu gerak geri, tindakan or perilaku yang zahirnya secara sepontan tapi corak asalnya sangat2 mempengaruhi. So nak terbaik perlu dari awal akarnya supaya tunas2 yang tumbuh nanti akan menghasilkan buah2 yang manis, elok n sedap!. Saya harap kita semua akan dapat jadi murabbi buat si comel yang lahir nanti. Untuk kak Mira n abg Aswad, tahniah dengan kelahiran Aqeel. Didoakan sem0ga berjaya menjadi pendidik yang baik buat Aqeel, Insyaallah.(",)




aChik cute,
14/feb/10,dalam kepala,irbeed.


No comments:

Post a Comment

follow me

Mencari posisi Memperkemaskan diri Menempuh REALITI...

"من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت"