Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 10, 2010

2 SINERGI!!!


Tahniah! puas rasa hati setelah lebih kurang seminggu saya mengikuti program m&m anjuran permai. Sepanjang seminggu program, kami disajikan dengan pelbagai program yang menarik. Antaranya forum,mini klinik,first aid traing n talk show. Hari pertama program mula dengan mini klinik, seharian didedahkan tentang penjagaan kesihatan dan juga rawatan percuma. Tapi sayang saya tak dapat hadirkan diri,klu tak boleh jugak cek BMI rasa dah macam tak balance..hee.

Malamnya pula ada forum khas bertajuk korelasi otak terhadap persekitaran manusia, mula dengar tajuk tu macam pelik selalu program kat irbid ni kalau ada forum je takde lah nak bincang isu2 sains ni, lebih kepada somethng yang lebih sosial, skop2 dakwah,sikap n kerjaya selalu menjadi tajuk forum, tapi kali ni berbeza. Kita bincang tetng otak, subhanallah sangat kompleks otak kita ni rupanya. Dulu zaman sekolah saya belajar juga tentang otak tapi cuma basic, tapi kali ni dapat belajar semua walaupun faham tentang fungsi setiap bahagian cuma tak dapat nak kenalpasti semua nama2 bahagian itu ,susah nak sebut pun ye jugak.

Keesokkannya pula, forum bertajuk Menilai Nur Kasih yang disampaikan oleh pelajar master dr pelbagai bidang. Input yag diterima sangat membuka mata semua yang hadir, bagaimana sebenarnya nur kasih sebenar yang harus dicapai dalam menjadi insan yang sentiasa ingin berada di jalan bahagia.

Selesai berforum, hari seterusnya kami ikuti first aid training yang disampaikan oleh otai-otai medic. Saya tak sangka rupanya orang biasa macam saya ni kadang2 dalam sesuatu keadaan saya perlu untuk bertindak menjadi doktor penyelamat spontan. Amat rugi bagi yang sengaja tak menghadirkan diri ke training ni, kami belajar macam-macam ilmu untuk menyelamatkan orang di saat kecemasan antaranya bila berhadapan dengan victim yang mengadapi chocking,patah,burning dan sebagainya. Langkah2 penting nak buat CPR dengan betul pun diajar, sy dah dapat sijil so lepas ni sapa yang agak2 tak jumpa nadi atau tak dapat kesan pernafasan bolehla panggil saya untuk jadi DR 'darurat',hehe. Puas hati dapat pulang dengan ilmu macam ni, saya terasa yang diri saya jugak sebenarnya adalah penyelamat kepada orang lain.

Program diteruskan lagi pada malam seterusnya,talk show 'Andai Kau Milikku', saya rasa dalam banyak-banyak program yang ini paling ditunggu2 orang semua orang. Pendedahan awal dalam melangkah ke alam rumahtangga. Dari awal bab merisik, kemudian masuk bab meminang dan akhir sekali perkahwinan, lengkap semuanya diceritakan dan dibincangkan. pendapat saya talk show ini bukan dibuat atas sebab tarikan untuk ahli menghadiri program seperti yang dikomen oleh sebhagian mereka tu tapi sebenarnya talk show ini dibuat atas dasar pencegahan dalam masalah ikhtilat 'songsang' yang dihadapi dalam masyarakat Permai. Pengisian yang jelas memberi banyak gambaran sebenar untuk mengikuti jalan betul dalam proses ke alam perkahwinan. H0pefully semua dapat berfikir secara positif dan lebih matang, tidak kira apa tujuan program dijalan tapi saya percaya ianya pasti menjanjikan beribu hikmah.

Dan malam ini sebagai pengakhiran program, forum kerjaya dan resolusi tentang masalah dan perihal masyarakat permai. Dalam slot forum kerjaya, kami berkongsi pengalaman 2 orang ahli panel daripada bidang syariah dan kedoktoran. Mendengar cabaran yang bakal kami hadapi nanti, membuatkan perasaan jadi takut. Antara point penting, mahasiswa perlu meningkatkan kualiti diri melalui pelbagai aspek untuk meletakkan diri dalam realiti dunia moden.

Alhamdulillah,setinggi2 kesyukuran dipanjatkan kehadrat ilahi dgn kasih sayangNYA program M&M iaitu gabungan mahasiswa universiti yarmouk yang majoritinya dari aliran pengajian islam dan juga mahasiswa JUST dari bidang perubatan, dapat juga diakhiri dengan jayanya. Kombinasi dua aliran ini sangat memberi manfaat buat semua ahli Permai khususnya. Saya terasa bertuah sekali dapat hidup dalam masyarakat Permai yang mempunyai latarbelakang yang pelbagai. Begitu banyak hikmah yang dapat dikongsi bersama, Subhanallah!Ucapan tahniah kepada semua yang terlibat dalam perlaksanaan program ini. Semoga Allah membalas usaha kalian dengan ganjaran yang setimpalnya..insyaallah('_~)


2 sinergi,
1.06am,10/3/10,
my cAsa,Irbeed.

No comments:

Post a Comment

follow me

Mencari posisi Memperkemaskan diri Menempuh REALITI...

"من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت"