Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 3, 2010

IntikhObattttttt!!!

Minggu ni meriah suasana kat universiti, apa taknye sume pelajar sibuk dengan pilihanraya. Pening kepala saya bila masuk fakulti ekonomi, sume akan tunggu di tangga , tepi2 kelas n dlm kelas pun diorang masuk nak bagi kad untuk undian calon masing2. Kelas saya semester ni banyak di fakulti ekonomi so keadaan dekat situ jela yg saya dapat lihat, kalau sebelum ni di fakulti syariah suasana tu ok lagila takde la macam serabut sangat dengan manusia yang ramai. Macam tuela suasana pilihanraya dekat sini, klu yang seronok tu bila dapat bunga n coklat tapi kalau bagi kad saya tak nakla,hehe. Pelajar2 melayu kalau kat sini boleh je mngundi cuma tidak digalakkan atas sebab apa saya pun kurang arif.

Pengalaman belajar di negara orang dengan budaya yang tak sama dengan kita di Malaysia memang sangat bernilai, saya tak tahu macam mana suasana pilihanraya kalau di Universiti tempatan sebab tak pernah berada dalam keadaan tu cuma dulu pernah la sekali saya berkempen sewaktu masih di kolej IKIP. Waktu tu saya dah tahun akhir , seronok masa tu kami sama2 tolong buat poster lepas tu berarak macam jalanraya kitorang yg punya semangat sangat rasa. Yang berarak itu bukan apa, IKIP bukan semua dikawasan yang sama so kenala keluar ke hostel pelajar n IKIP 3. Walaupun sebenarnya saya antara orang yg tak minat sangat benda2 ni semua tapi sebab enJoy buat tu semua dengan kawan2 jadi seronok pulak.Itu baru kempen pilihanraya kecik2 je, nti bila dah balik malaysia sapa tau saya kena berkempen untuk yang lebih besar pulak. Arghhh tak minat politik!!. Tapi tak boleh sebab tanggungjawab semua tu, so saya kena turut serta cuma tak nak beria2 sangatla kot.

Family saya boleh kata antara yang aktif dalam politik di tempat saya tinggal, mak la terutamanya, kalau dlu asyik bz je tiap hari ada je surat jemputan meeting, or prgm apa2 mengalahkan YB yg sebenar, agaknya klu dia muda lagi mesti sekarang saya dah jadi anak menteri. Dulu masa tengah hangat kempen nak pilihanraya, time tu saya cuti n mak suruh saya ikut program pu3. Mula-mula macam berat sebab takde geng, saya ni gaya je macam peramah tapi kalau dalam suasana baru kena ambil masa sikit nak biasakan diri. Tapi fikir2 pergi jela ambil pengalaman join politik2 ni, tengok apa program yang diorg buat daripada saya duduk rumah tak buat apa2. Program tu ok je, dia ajarla berkempen, kepentingan politik apa semua.

Kenangan paling saya ingt sekali masa program tu, waktu malam last kira tugasan akhirla. Kitorg diberi gr0up2 pastu setiap gr0up adalah calon yB dia, nak jadi cerita masa tengah kempen tu, tiap2 yB group tu akan berucap n ahli2 dia akan pertahankan dia. Adalah orang buat jahat, baling benda kat kita pastu cakap macam2 so kena pertahankan parti time tu. Saya ni ditugaskan untuk dok dekat yB n jaga dia masa berucap, tiba-tiab hamba mana tah dia baling ceb0k kat kitorang punye group, teruslah mula sesi baling- membaling cebok n time saya nak balas baling tu tersilap sasar kena pulak set2 orang kuat pu3. Alamak ketar lutut time tu, dewan jadi senyap sekejap sebab org pu3 tu menangis kaki dia sakit kena ceb0k balingan saya tu. Itula ajar saya men baling2 lagi kan dah tersilap sasar, tapi saya rasa sikit je sakitnya cuma em0si dia tengah terganggu agaknye masa tu,hehe.Semua orang berhenti men game tu n fokus ke orang pu3 tadi, apa jadi kat saya pulak masa tu?? cuak sangat2 la rasa mcm nak mrh dia balik tapi xtau kenapa, tapi rasa bersalah, rasa nak balik umah pun ye jugak. Apa lagi yang mampu saya buat menangis la sekuat2 ati,haha macam budak2 saya rasa time tue. Ala kalau orang pu3 tu menangis sebab kena baling cebok takat sy punye nangis boleh consider lagi sy rasa, sebab sy ni orang baru n tak biasa lagi keadaan macam tu.

Kenangan semua tu, lepas kes tu saya tekad tak g dah progm2 macam tu serik men baling2 klu tak mencederakan diri, saya yg cederakan orang lain pulak. Agaknye orang2 pu3 pun tak bagi dah saya g program diorang, tak pelah saya kempen diam2 sudah. Macam2 ragam bila berkempen ni, masing2 cuba buat sesuatu untuk bagi menang calon dia, saya pun pernah jadi calon jugak itu yg dapat title YDPah kat sini cuma lain skit sebab saya tak minat so tak delah saya kempen beria tapi menang jugak memang tertulis dah kot tanggungjawab tu untuk saya, jadi saya ambil sebagai amanah lagipun untuk melatih diri mengurus, nanti saya akan berdepan dengan amanah yang lebih besar ini baru kecil2 je so kre kredit untuk saya memantapkan diri. Apa2 pun saya doakan supaya calon yang menang nanti akan dapat pikul tanggungjawab dengan sebaiknya jangan gaya je lebih nak pangkat semata-mata tapi kerja tak nampak hasilnya, insyaallah! ('_~)

No comments:

Post a Comment

follow me

Mencari posisi Memperkemaskan diri Menempuh REALITI...

"من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت"