Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 5, 2010

argghhh gemuk!!!

Jarang sekali kita bertemu dengan orang yang sangat berpuas hati dengan bentuk badannya. Ada yang mengeluh konon badannya gemuk sangat pastu ada pulak yang cakap dirinya terlampau kurus. Selalu kita mendengar mereka yang gemuk contohnya sanggup lakukan apa sahaja utnuk mendapat bentuk badan yang ideal sehingga sanggup menahan lapar. Saya rasa menahan lapar bukan penyelesaian untuk mendapat bentuk badan yang ideal.

Tetapi ada juga keadaan yang dia selesa dengan keadaannya cuma tidak selesa bila ada orang yang selalu kritik bentuk badannya. Inilah manusia sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang ada. Bagi saya bentuk badan bukan satu kepentingan utama tapi kesihatan yang baik, kalau badan kurus cantik molek tapi ada penyakit tak boleh juga dan kalau badan gemuk pulak macam-macam penyakit ada masalah juga.

Di Jordan, boleh kata semua pelajar yang datang sini akan mengalami penambahan berat badan, lagi-lagi bila masuk musim sejuk, itu menjadi perkara biasa bagi semua orang. Tapi saya bertuah tinggal di bumi Jordan ini, dengan pencampuran pelbagai bidang pengajian islam, ekonomi, perubatan, pergigian n fizik, semua memainkan peranan masing-masing. Kalau bab kesihatan ini sangat-sangat diutamakan, kami selalu mengadakan sukan dan riadah bersama-sama. Selain itu, kami juga dapat berkongsi serba sedikit mengenai penyakit dan apa-apa yang berkaitan dengan kesihatan tubuh badan.

Sebenarnya faktor gemuk atau tidak bukan masalah dalam kesihatan, cuma bila tahap obesiti atau aneroksia itu yang akan menjadi masalah. Apa yang penting kesihatan yang baik dan juga stamina yang kuat menjadi fokus utama dalam menjaga tubuh badan yang sihat dan cergas. Faktor gemuk atau kurus, itu hanya kepuasan diri untuk nampak hebat di mata manusia lain. Oleh itu, marilah kita sama-sama menjaga kesihatan dan memperkuatkan stamina. Walaupun kita bukan ahli sukan, tapi sebagai seorang pelajar kesihatan yang baik dan stamina yang kuat juga sangat penting untuk belajar, supaya kecerdasan otak dan tubuh badan sentiasa terpelihara. Jadi kita boleh jadi pelajar islam yang sentiasa aktif dan berstamina! tapi kena ingat bukan stamina badan sahaja perlu dijaga stamina iman juga harus dititik berat, dengan stamina iman kita dapat berterusan istiqamah di jalan ALLAH. Insyaallah('_~)



go for karisma!
933pm,5/3/10,
mY caSa, Irbeed.


No comments:

Post a Comment

follow me

Mencari posisi Memperkemaskan diri Menempuh REALITI...

"من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت"