Sunday, July 22, 2012

jangkitan kuman dipundi kencing

Siksa hidup kalau asyik berulang ke tandas, selang beberapa minit rasa nak ke tandas. Pulak tue bila dah qada hajat masih teras nak buang air kecil lagi.

cari-cari punca rupanya jangkitan pada punci kencing. Hadoiilaaaaa~

dulu-dulu miss hillu memang suka tahan-tahan bila rasa nak buang air kecil, lagi2 kalau berjalan jauh sangat tak suka nak berhenti buang air kecil. kira masa tu rasa pundi sangat p0wer menahan bila nak buang air kecil. Dengan masalah kurang minum air masak,rasanya dulu segelas pun payah sehari,banyak minum air manis je.hee~

macam-macam pulak simbol toilet ni~

bila dah kahwin ni lagilah mudah kena jangkitan. So be careful utk bride to be, take a good care for ur intimate care.

ada banyak punca yang menyebabkan jangkitan pada pundi kencing, antaranya :-

  • punca di sebabkan oleh 'suka tahan nak buang air kecil', tabiat ini boleh menyebabkan bakteria 'diternak'.
  • Melakukan hubungan seks , bentuk anatomi wanita yang memudahkan infeksi saluran kencing selepas hubungan kelamin, disebabkan pembukaan uretra berada di depan faraj. Semasa hubungan kelamin, bakteria ini memasuki sistem kerana urutan alat sulit suami mahupun jari.Mereka yang kerap kali menukar pasngan serta melakukan persetubuhan yang sangat kerap juga terdedah pada infeksi.
  • Kurang penjagaan kebersihan.
Antara langkah pencegahan yang harus diambil ialah :-

  • Elakkanlah diri korang dari tabiat 'menahan kencing'
  • banyakkan pengambilan air masak,(8 gelas sehari)
  • jaga kebersihan diri dan alat sulit, elakkan daripada memakai seluar dalam yang tidak mengalirkan udara.seluar dalam yang boleh serap peluh!
  • hindari daripada memakai pakaian ketat, ia boleh menyebabkan peluh yang mengundangkan pembiakan bakteria.
  • bersihkan kemaluan selepas membuang air kecil dan keringkan.
  • bersihkan kemaluan sebelum dan selepas melakukan hubungan kelamin.
  • lakukan ujian saringan air kencing untuk mengesan kencing kotor.
h0pefully membantu!=)

No comments:

Post a Comment

follow me

Mencari posisi Memperkemaskan diri Menempuh REALITI...

"من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت"